Lilian Dørge

Processerne fra det tomme hvide lærred til det endelige resultat er for mig en konstant opdagelsesrejse. Jeg er optaget af mødet mellem kontrasterne, det konstruerede, det tilfældige og at samle disse modsætninger til at gå op i en højere helhed.


Jeg udfordrer konstant mig selv med nye teknikker, metoder og motiver. Det ene øjeblik er stregen rå, voldsom og tyk af fede lag maling - i det næste fordyber jeg mig i fine skrøbelige streger, transparente lag, mønstre og detaljer.

For mig er det hele tiden vigtigt at forholde mig eksperimenterende, nysgerrigt, legende og åbent. Billederne bliver skabt ud fra der, hvor jeg er lige nu - ud fra det, som optager og inspirerer mig. Ofte arbejder jeg efter et konkret tema eller motiv, andre gange opstår ideerne intuitivt undervejs i tilblivelsen. En afslutning er lig med en ny begyndelse. 



Tom Jørgensen, kunstanmelder på Jyllands-Posten og redaktør på Kunstavisen, om Lilian Dørges malerier:
Hvis man skal komme med ét ord, der beskriver Lilian Dørges billedverden, må det blive vækst. Skønt non-figurative har hendes malerier noget organisk over sig. De runde og ovale former minder om blomsterhoveder og blade, om trækroner, buske og andre former for vegetation. Noget, der også passer godt med det faktum, at man ser lange stilk- og stængellignende figurer i billederne, efterlignende et blomsterbed i haven og skoven eller den frodige vegetation på en søbund.

Man kan også skrue enten op eller ned for optikken og forestille sig planeter og galakser eller mikroskopiske osmoseprocesser. Alt sammen noget, der peger på liv og frodighed.

Vækstprincippet kommer imidlertid også til udtryk i det rent maletekniske. Lilian Dørge arbejder tydeligvis spontant og intuitivt og lader sin underbevidsthed føre penslens bane hen over lærredet. Former griber ind i hinanden, multiplicerer sig og danner flere lag. Nogle gange samlende sig til faste konturer, andre gange sættende sig som hurtigt flydende og mere ukontrollerbare spor.

Lilian Dørges malerier befinder sig med andre ord i et grænseland mellem drøm og virkelighed, mellem spontane indfald og mere styrede tiltag og mellem tilfældighed og orden. Under alle omstændigheder fornemmer vi et overskud af energi, frodighed og optimisme i hendes pulserende billedverden.


{{amount}}